Kto zajmuje się prawami pacjenta?

Czasami zdarza się tak, że prawa pacjenta zostają drastycznie naruszone, jednakże wiedza na temat prawa medycznego nie jest wiedzą ogólną i pacjenci nie zawszę są pewni czy mogą dochodzić swoich roszczeń. Jest jednak instytucja stojąca na straży praw wszystkich pacjentów, pomagająca zmierzyć się ze szpitalami i przychodniami, które zachowały się nieuczciwie względem chorego. Opisywana instytucja to Rzecznik Praw Pacjenta, który ma prawo dochodzić wszelkich praw w imieniu pacjenta, który zgłosił się do niego o pomoc.

Czym jest Rzecznik Praw Pacjenta?

Rzecznik Praw Pacjenta jest jednym z organów Administracji rządowej stojący w obronie wszelkich praw zawartych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Instytucja dokłada wszelkich starań, aby prawa pacjenta były w pełni respektowanie przez podmioty medyczne, a w przypadku ich rażącego naruszenia mogą brać udział w postępowaniach sądowych o odszkodowania należne pacjentom. Warto mieć na uwadze, że Rzecznik Praw Pacjenta w postępowaniach medycznych dysponuje podobnym wachlarzem uprawnień co prokurator.

Kiedy i w jaki sposób można zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pacjenta?

O pomoc do Rzecznika Praw Pacjenta należy zgłosić się w przypadku niepoprawnego zrealizowania umowy o udzieleniu świadczeń opieki zdrowotnej. Jeżeli pacjent poczuł, że której z jego praw zostało naruszone, leczenie pogorszyło jedynie stan jego zdrowia bądź spotkał się z serią uchybień medycznych powinien o pomoc zgłosić się właśnie do Rzecznika. Wszelkie skargi można kierować bezpośrednio do urzędu Rzecznika drogą tradycyjną (listową) bądź elektronicznie za pomocą ePUAP. Taka skarga powinna zawierać dane skarżącego, dane instytucji, którą skarży oraz dokładny opis zasiniałej sytuacji.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *